donderdag 5 september 2013

how a turtleneck became a poncho - hoe een coltrui een poncho werd

Ongeveer 10 jaar geleden kocht ik deze rode trui. Erg mooi qua kleur, maar droeg hem om verschillende redenen bijna nooit meer, beetje zonde. Maar wegdoen kon ik ook niet over mijn hart verkrijgen. Dus bleef de trui in de kast hangen. 



Hoe deze trui een poncho werd is een proces van ongeveer een half jaar. Afgelopen winter leek het me wel handig om een (gehaakte) poncho te hebben voor als het koud is in huis of buiten en ik geen zin heb om een vest of jas aan te trekken. Ik heb veel online gezocht (ik kon toen nog niet haken en breien kan ik helemaal niet) naar een kant- en klaren poncho, maar ik kwam alleen maar patronen tegen of poncho's die ik niet zo mooi vind.  

Uiteindelijk kwam ik op de website van Garn Studio en zag deze poncho. Dit is de reden geweest dat ik wilde leren haken. Maar toen ik me in het haken ging verdiepen zag ik zoveel leuke dingen, onder andere deze omslagdoek waar ik verliefd op werd (en inmiddels bijna klaar is) en het plan om een poncho te haken verdween naar de achtergrond. Tot het moment dat ik én de kledingkast weer eens opgeruimd had en deze trui op de stapel 'hier moet nog wat mee, maar ga ik waarschijnlijk niet meer dragen' had gelegd én ik garen overhad van mijn gestreepte kussen

Het idee: haal de hele trui uit en maak hiervan nieuwe bollen garen zodat het te verwerken is tot iets nieuws. Daar dacht ik iets te makkelijk over (of de trui zat iets te goed in elkaar, dat kan natuurlijk ook). Ik ben ontzettend lang bezig geweest om alle naden los te maken zonder al het garen te beschadigen. Uiteindelijk is dit de buit (naast duizenden pluisjes en stukjes kort en daardoor onbruikbaar garen.



Met zwart, wit en grijs werden het deze granny's. Kreeg meteen inspiratie voor kerst. 



De voorbereidingen voor de hals. Ik heb gekozen voor maat M/L ondanks dat ik niet zo groot/breed ben, en ik denk dat dit een goede keuze is geweest.



En hier de poncho. Het patroon haakt lekker door, met de dubbele stokjes.




I used the yarn of my old turtleneck to crochet this poncho. You can find the pattern at Garn Studio. The black, grey and white are yarns I have left from my cushion

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen