maandag 15 juli 2013

Appeltaart en nog meer hartjes

Vanwege veel zin in zelfgebakken appeltaart, maar een grote taart net iets te veel van het goede vinden heb ik een klein appeltaartje gebakken. De kleine springvorm die ik gebruik heeft een diameter van 15 cm.
Ik heb de hoeveelheden van het originele recept door drie gedeeld. (Het recept wat ik normaal gebruik is gebaseerd op het Appeltaartrecept uit Het grote bakboek, ik heb hier een aantal aanpassingen in gedaan)





Hier komt het recept

Kleine appeltaart (springvorm 15 cm)
Ingrediënten:
100 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram witte basterdsuiker
Zout (mespuntje)
65 gram koude (room)boter
Theelepel citroenrasp of 1/3 zakje vanillesuiker
1,5 a 2 vaste zure appels (bijvoorbeeld goudrenetten)
25 gram amandelschaafsel (1/2 bakje)
25 gram suiker
1 theelepel kaneel
Springvorm

Bereiding:
Beboter de vorm, zeef zelfrijzend bakmeel, basterdsuiker en zout in een kom. Voeg boter, citroenrasp of vanillesuiker en ongeveer 1 theelepel water toe. Snijd de boter met twee messen in kleine stukjes. Kneed er met koele hand een samenhangend deeg van. Indien het deeg te droog blijft, voeg dan een klein beetje extra water toe.  Druk ¾ deel van het deeg gelijkmatig op de bodem en tegen de zijwand van de vorm uit. Zet de vorm en het restende deeg op een koele plaats te rusten.

Verwarm de oven voor op 175 °C (boven- en onderwarmte, geen hetelucht) of gasstand 3. Schil de appelen, verwijder het klokhuis en snijd de appelen in kleine blokjes. Meng de appelen met het amandelschaafsel, de suiker en kaneel. Vul de springvorm met het appelmengsel, maak van het resterende deeg dunne rolletjes en leg ze kruislings over het appelmengsel. Bak de appel in 1¼ uur gaar en goudbruin. Laat de appeltaart minimaal 1 uur afkoelen voor je de springvorm verwijdert. 



Daarnaast heb ik ook nog wat hartjes gehaakt met restanten van de eerste bollen die ik voor mijn kussen heb gebruikt. Ik denk dat ik hiervan een hartjesslinger ga maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten